V nedělô se Mikôláš sveze páró. Z Olmika vêrazi do Prostijova ê do Domašova nad Bystřêcó!
Od nás – Mikôláš a jeho partyja bôdó mět koncem tédňa kalup. Ôž smê zmiňovalê TOŤ, že si v sobotô vêšlápnó na Kosiř. Ovšemže svezó se aji vlakem. A né ledasjakym. Po hanáckéch štrekách ho vêveze Rosnička.
Abêhmê si ôrovnalê pojmê a dojmê. Rosnička se řiká parni lokomotivě 464.202, kerá pro svó tmavo zelenó barvô néspiš došla aji k takovymô pomenováni. Je to uplně posledni model parni lokomotivê, keré bêl v Československô vêrobené. Tenkrát se psal rok 1956 a u plzeňské Škodovkê, kerá se v té době menovala ‚Závody V. I. Lenina v Plzni’, vêjelê dva prototypê, ale ze sériovó vyrobó se ôž nezačlo. Obě mašinê jezdilê od začátkô 70. let v Olmikô, gde aji zapichlê svó aktivni kariérô v rokô 1975. A zatimco ‚dvěstějednička‘ bêla zrôšená a časem skončêla ve šmelcô, ‚dvěstědvojkô‘ se nakonec podařêlo zachránit a v rokô 1994 se vrátila zas zpátky na štrekô, ovšem ôž jako historické kôs. To jenom neco málo pro fajšmekrê…
Pasažérama historickyho vlakô bôdó v nedělô Mikôláš ze svym doprovodem. Prvni jizda propoji dvě hanácky metropole Olomóc a Prostijov, na dalši štacô se Rosnička vêdá z Olmika do Bystřêce nad Bystřêcó na trati do Opavê-vychod. Z Olomóca neceléch 30 kilásku. Oba vyjezdê se přêrozeně aji zpátečni.
Fčêlka je to teda ôž na vás. Ešlê chcete zjistit vic, mrknite na plagát pod článkem. A pokaváď se aspoň na kósek historickym vlakem vêdáte, přijem pěkné vélet.


